Kursplanen för Svenska 2

Läs kunskapskraven i delen "skriva" .

Språken i Norden

Om minoritetsspråk:
http://www.sprakradet.se/minoritetsspråk

Vad är en dialekt? Exempel på dialekter:
http://swedia.ling.gu.se/

Språkrådet -lokala och regionala dialekter:
http://www.sprakradet.se/8947

Danska för svenskar -  med räkneorden
http://www.danskaspraket.se/rakneord.php

Lyssna på danska räkneord:
https://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s/1566?breakcache=1205940074

Ordböcker samt indoeuropeiskans utveckling:
http://www.vasa.abo.fi/itped/larare/amnen/sprak/default.htm

Bokmål och nynorsk - skillnader
http://www.ling.gu.se/projekt/sprakfrageladan/svenska/search.pcgi?id=16&search=

Att skilja på danska och norska

Eftersom bokstäverna ae och o med streck över (ö) används både i danskan och norska kan det vara svårt för en svensk att se skillnad mellan språken. Här följer några tips:

Om det finns många ae i texten är den sannolikt dansk.

Säkra tecken på norska är ei ( vei -väg), au (sau - får), o med / (o/ ye - öga) .

Norska och svenska har p, t, k där danskan har b, d, g, Jfr gap, fot, rik - gab, fod, rig.

Om du hittar eg (jag) , ikkje (inte) och etter (efter) så är det en norsk text.

Om du hittar I (ni), jeres (er) är det en dansk text.


Exempel på skillnad mellan bokmål och nynorsk

Bokmål: Hvorfor kom dere ikke?
Nynorsk: Kvifor kjem dokker ikkje? (Varför kom ni inte?)

Bokmål liknar danska, eftersom det bygger på danskt skriftspråk.
Isländska språkets historia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Isl%C3%A4ndska

Färöiska språkets historia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4r%C3%B6iska

Grönländska språkets historia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6nl%C3%A4ndska

Finlandssvenskans historia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvenska

Finlandssvenskan i Finland:
http://www.nordenibio.org/resources/files/pdf/07-Finlandssvenskarna.pdf

Finlandssvenska uttryck:
http://www.samuelsiren.com/fisw.php



CHECKLISTA: Språken i Norden/ Nordiska språk

Material:
Svenska Impulser 2 sidorna 376 - 392
Länkar på bloggen

För betyget E:

* kunna nämna de språk som huvudsakligen talas i Norden
* veta vilka de nationella minoritetsspråken är i Sverige
* veta vad den nya språklagen från 2009 samt minoritetslagen från 2010 innebär praktiskt
* veta vad en dialekt är och förklara begreppet
* veta att det finns två “norskor” samt vad dessa olika varianter kallas
* veta varför svenskan har den ställning den har i Finland

För betygen C/A:

En del av punkterna nedan har tydligt märkts med A-nivå, men även andra punkter kan innehålla A-kvalitéer beroende på hur du har formulerat ( utförligt/utförligt och nyanserat) ditt svar på den fråga där du behöver använda kunskapen. För att A-nivå ska uppnås på momentet som helhet ska alla svar vara av den kvaliteten.

* kriterierna för E
* ha översiktlig kunskap om de nationella minoritetsspråken i Sverige (se länk på bloggen)
* bakgrunden till språklagen 2009
* veta varför vi har just de nationella minoritetsspråk vi har i Sverige ( dvs vilka kriterier som ska uppnås för att ett språk ska få denna status)
* se ett tal skrivet med danska räkneord och kunna översätta till siffror
* få ett tal i siffror och kunna skriva det med danska räkneord (A-nivå)
* utförligt (eller utförligt och nyanserat = A-nivå) kunna redogöra för isländskans historia och orsakerna till isländskans utveckling
* kunna översätta ett antal “lömska” danska ord ( förprickade ord i utdelat material) till svenska ( t. ex se dem i ett sammanhang och bedöma om ordet används rätt eller fel) A-nivå
* förklara varför det finns två olika “norskor” och kunna skilja på dem i skrift ( A-nivå)
* veta vilka språkliga rättigheter hörselskadade medborgare i Sverige har
* kunna förklara skillnaden mellan begreppen dialekt och regionalt standardspråk
* veta vilka faktorer som medverkat till att dialekterna försvinner alltmer
* veta hur attityden till dialekter hänger samman med ålder, kön och bostadsort











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar